Custom Search

Monday 13 February 2012

16 Langkah Menambah Bilangan Pengunjung Ke Blog Atau Website

Anda telah mempunyai blog anda sendiri dan telah menghasilkan posting yang menarik, maklumat yang berguna dan bermanfaat. Hari berlalu, tetapi tiada statistik trafik yang menunjukkan blog anda dilawati. Apa yang anda lakukan?

Seperti mana-mana laman web anda sendiri, anda perlu melakukan promosi blog untuk mula mengarahkan lalu lintas ke laman web anda.

Berikut adalah 16 langkah-langkah mudah yang anda boleh mula lakukan sekarang untuk mendapatkan trafik bergerak ke blog anda.

1. Sediakan borang langganan e-mel di blog anda dan menjemput semua orang dalam rangkaian anda untuk melanggan: keluarga, kawan-kawan, rakan sekerja, pelanggan, rakan-rakan.

2. Sediakan suapan pada MyYahoo.com supaya laman web anda mendapat kerap di spidered oleh enjin carian Yahoo.

3. Baca dan komen tentang blog-blog lain yang dalam niche sasaran anda. Jangan menulis hal-hal seperti "nice blog" atau "pos besar." Tulis bijak, komen yang berguna dengan pautan ke blog anda.

4. Gunakan Ping-0-matic untuk ping direktori blog. Lakukan ini setiap kali anda terbitkan.

5. Submit blog anda ke enjin carian tradisional.

6. Submit blog anda ke direktori blog.

7. Tambah link ke blog anda dalam fail tandatangan e-mel anda.

8. Letakkan link ke blog anda pada setiap halaman laman web anda.

9. Jika anda menyiarkan surat berita, pastikan anda mempunyai link ke blog anda dalam setiap isu.

10. Masuk link blog anda sebagai sebahagian standard semua surat-menyurat keluar seperti urutan autoresponder, surat jualan, laporan, kertas putih, dll.

11. Cetak URL blog anda pada kad perniagaan, risalah dan risalah anda.

12. Pastikan anda mempunyai URL suapan RSS yang semua orang boleh melanggan.RSS singkatan ertinya Ringkasan Site Kaya, atau ada yang boleh mempertimbangkan pengertian sebagai Really Simple Syndication. Ia adalah sejenis dokumen yang menyenaraikan kemas kini laman web atau blog yang disediakan untuk pensindiketan. Dokumen-dokumen ini RSS (juga dikenali sebagai 'suapan') boleh dibaca menggunakan agregator (pembaca berita). Suapan RSS boleh menunjukkan tajuk berita sahaja atau kedua-dua tajuk-tajuk utama dan ringkasan.

13. Post sering untuk terus menarik pelanggan anda untuk kembali dan merujuk anda kepada orang lain di dalam rangkaian mereka, termasuk link ke blog, artikel dan laman web lain.

14. Gunakan pautan Trackback apabila anda memetik atau merujuk kepada posting blog yang lain.

15. Tulis artikel untuk pos di seluruh web dalam direktori artikel. Sertakan link ke blog anda dalam kotak info pengarang

16. Membuat komitmen untuk blog setiap hari. 10 minit sehari boleh membantu meningkatkan trafik anda sebagai kandungan baru menarik labah-labah enjin carian.Meletakkannya di kalendar anda sebagai tugas setiap hari pada masa yang sama.

Petua: Gunakan kaunter hit untuk mengesan statistik pengunjung anda: berapa banyak pelawat unik, berapa banyak halaman yang dilihat, panjang purata lawatan.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

No comments:

Post a Comment